Autentisk ledelse
At være autentisk betyder, at der er balance i, hvordan du har det inden i, og hvad du viser andre. Ikke at forstille dig, men derimod være ægte, pålidelig og troværdig – både over for dig selv og andre.
At være tro mod sig selv
Når du skal være tro mod dig selv, skal du stå ved din mening og handle i overensstemmelse med dine overbevisninger og værdier. Dine ord og handlinger skal afspejle dine tanker og følelser. Det forudsætter, at du kan mærke efter hvad der er vigtigt for dig, og hvad du har brug for og lyst til. Det modsatte af autentisk er, at du ikke står ved det, du mener eller at du ikke er ærlig om dine behov. Det kan f.eks. komme til udtryk ved, at du tilpasser dig if. til hvad du tror andre tænker og mener og at du ikke gør, hvad du har selv har lyst til.
I et hektisk arbejdsliv kan det være svært at mærke efter hvad der er vigtigt for dig og hvad du har brug for. At finde ind i de helt nære værdier i tilværelsen kræver ro, refleksion og tid til fordybelse, så du kan mærke din krop og dine behov og ikke blot være i hovedet.
Mod til at vise verden hvem du er
Mange tror at hvis vi som ledere udviser tvivl eller viser at vi er berørt af en situation, så er vi ikke en stærk leder. Det forholder sig imidlertid lige omvendt. Det kræver mod og styrke at stå ved sig selv – uanset om du er i tvivl, ked af det eller noget ligeså. Alle mennesker er både kede af det og glade, og alle mennesker er både i tvivl og beslutsomme. Hvis vi kun viser beslutsomheden og glæden, så er vi ikke autentiske, og andre ved godt – selvom vi ikke nødvendigvis taler om det – at der er noget, som vi holder tilbage. Vi skal jo heller ikke lære vores børn, at det ikke er ok at være i tvivl eller ked af det. Det er en del af det at være menneske.
Du skaber trygge relationer ved at være autentisk
Jo mere autentisk du fremstår, jo mere vil man som medarbejder have lyst til at følge dig.
Mange tror, at fordi det kan såre andre eller gøre andre ked af det, hvis du som leder siger din mening, så er det bedre at tie. Faktum er imidlertid, at jo mere autentisk du er, dvs. jo mere du står ved dig selv og dine meninger, jo bedre bliver du til at opbygge tillidsfulde relationer. Man ved hvor man har dig, hvad du står for og der er ingen skjulte agendaer eller holdninger. Så selvom noget på den korte bane kan være hårdt at høre (og noget du heller ikke som medarbejder nødvendigvis er enig i), så er det langt bedre at vide, hvor man har hinanden. Det bygger tillid på den lange bane.