Udvikling af ledergrupper

Når vi ønsker at skabe resultater, er det afgørende, at vi har et effektivt samarbejde i ledergruppen eller teamet. Det handler om at udnytte hinandens styrker til at gøre det endnu bedre, end hvad man kunne have gjort hver for sig.

Men ledergrupper er ikke statiske. De udvikler sig, og udgangspunktet kan variere – fra samarbejdsproblemer og krisetegn til et ønske om at løfte ambitionsniveauet og præstere endnu bedre.

Når den gode energi forsvinder

Når samarbejdet i en ledergruppe ikke fungerer optimalt, kan det skyldes mange ting. Nedenfor er listet nogle af de situationer, som er helt normalt forekommende i ledergrupper:

  • Magtkampe og konflikter
  • Dårlig stemning
  • Faldende produktivitet
  • Manglende motivation og engagement
  • Suboptimering eller silotænkning

Disse forhold gør det vanskeligt at trække på hinandens styrker, og de leder ofte til kompromisser – både med hensyn til den enkelte leders trivsel og til organisationens samlede præstation.

Ledelsesteori peger samstemmende på, at effektive ledergrupper bl.a. kendetegnes ved klare mål, tydelig rollefordeling, stærke relationer og en oplevelse af mening og retning.

Hos MindManagement tager vi afsæt i disse anerkendte principper*, når vi arbejder med udvikling af ledergrupper. Vores erfaring viser, at netop tillid og relationer er særligt afgørende for at skabe eller genskabe et effektivt og tillidsfuldt samarbejde – især i situationer, hvor samarbejdet er udfordret.

Ofte handler det om at (gen)skabe tillid og respekt i gruppen. Tillid handler om at turde tage de svære samtaler, at være åbne omkring uenigheder og at lytte til hinandens perspektiver. Respekt handler om at anerkende og værdsætte forskelligheder i både tilgang og kompetencer. Når tillid og respekt er til stede, skabes et rum, hvor ærlighed og tydelighed fremmer resultater.

Tillid som strategisk løftestang

Uanset udgangspunktet for at arbejde med ledergruppen, handler det om at skabe bevidsthed om den dynamik og de relationer, der eksisterer i gruppen. Få sat ord på, hvad der fungerer i gruppen, udvikle det som mangler og sige farvel til det, som ikke er konstruktivt. Målet er at skabe en kultur, hvor det er legitimt at tale om det svære, være uenig og have klare forventninger til hinanden. Det skaber resultater.

Mange ledergrupper oplever, at deres samarbejde fungerer – indtil det ikke gør det. Tillid er ikke “blød kultur” – det er hård realitet. Og det er her forskellen opstår mellem ledergrupper, der blot fungerer, og dem, der skaber markante og mærkbare resultater. Når tilliden er stærk, bliver ledergruppen en reel strategisk kraft

Se mere om tillid og samarbejde i ledergrupper her.

Kontakt MindManagement for at få hjælp til at identificere de udfordringer din ledergruppe eller team har, og hvad der skal til for at løse disse udfordringer.

*GRPI-modellen (Rubin, Plovnick & Fry, 1977),  Katzenbach & Smith’s Team Performance Curve (1993), Lombardo’s T7 Model (1995), Googles Project Aeristoteles (2012) m. fl.